YEAR XII  NO. 72 

proscenio170@gmail.com

 

Eduardo Roda' 

 

 

    The content of my articles is not written and generated with AI











        © 2002 - Eduardo Roda' - Silicon Wafer  and Silicon Wafer 1- acrylics on canvas -  diameter cm. 64 



 


From the small infinity of pixels to enlarged wafers   

 

 

FOR A CRITICAL VISION

 

 

 

 

In my paintings, I emphasize similarity and replica, through an appropriation and a reform even of my previous paintings. (Image- Model)

 

Simulations: in the execution of paintings, the texture of the colors is reminiscent of a screen grid (electronic mosaic) and the depth grain of the paintings is the pigmentation -pixel- of the screen-image.

 

 

They are manifested by a current approach, far from the purist and idealistic absolutist positions that were the art of the avangardes historical and moderinity. 

Influenced by critical theory of Marshall McLuhan theorist Canadian media and global village. 
Abstraction and geometric have emerged from my desire to search close to my feelings, an interior art where nature, social, science, beliefs are only references that feed my mind.


My artistic work evolves according to a critical exploration of seeing. 

First in 1985, I work on the idea of a cinematic time, a time that is made of sequential segments, like representations of abstract films. Simple images by drawing that refer to an analysis on the ability to capture the content of images and information. 

 

Frame by frame

 

Subsequently, the canvases become by association and similarity, monitors and its pixels, where it is possible to perceive the framing, the color field and the points of view similar to the displacements of a cinematographic camera.





 



      




        © 2002 - Eduardo Roda' -  Details - Silicon Wafer 1






Details - Pixels and wafers


The splitting of the image begins a little later; the square becomes an object in the painting and the painting becomes an object itself, rather than representing a set of refined abstract forms. 
This way of looking at painting led me, towards the year 2000, to a new chapter, that of 
«Detail» - Pages-Details, moments of a common denominator equivalent to a stop on image of a long transmission. Details live a fragile balance in an image that exists and goes beyond the very force of these details to emerge into an independent work of art. 

 

Adjusted Details will characterize my work later, and the close-up view highlights both the pixels and the wafers.

In the most recent works a multiplicity of details invite on the same canvas, to create increasingly complex images. Here the fragmentation of screen framing reached its apogee. 

                                                 

 

Abstract/geometric contemporary art

 

Abstract/geometric contemporary art finds in my work a topicality, content and themes, developed during my forty years of artistic practice. 

I was able to look at and filter the historical and artistic experiences of Quebec and Canada, as well as my most recent past, by relating them to the European experiences of international movements at the beginning of the last century.

My painting is therefore of long breath, which has the courage to show itself, to assert itself and occupy a place of its own.




 

 

 

 

            © 2024 - Eduardo Roda' - Three Primary Silicon Wafers in close-up view - Study for installation

 

 

 

 

 

 

 

 





De l’infini petit du Pixel aux Wafers agrandis.

 

 

POUR UNE EXPLORATION CRITIQUE DU VOIR  

                  

 

Dans mes peintures, je mets l'accent sur la similarité et la réplique, à travers une appropriation et une réformulation même de mes peintures précédentes. (Image-       Modèle)

Simulations: dans l'executions des peintures ou la texture des couleurs rappelle la grille d'un écran ( mosaique-electronique )

les grain de profondeurs des peintures est la pigmentation -pixel- de l'image-ecran                 

 

Ils se manifestent par une approche actuelle, loin des positions absolutistes puristes et idéalistes qui furent de l’art de l’avant-garde historiques et de la modérité. 

Influencé par la théorie critique de Marshall McLuhan théorisation canadienne des médias et du village global.                                        

                  

L’abstraction et la géométrie ont émergé de ma volonté de recherche proche de mes sentiments,  un art intérieur où la nature, le social, la science, les croyances ne sont que des références qui alimentent mon esprit.

 

Mon travail artistique évolue en fonction d’une exploration critique du voir. 

 

Tout d’abord 1985 : je travaille sur l’idée d’un temps cinématique, un temps qui est fait de segments séquentiels, comme représentations de films abstraits. Images simples par le dessin se rapportant à une analyse sur la capacité de capturer le contenu des images et de l’information. 

 

Cadrages

 

Ensuite, les toiles deviennent par association et ressemblance aux moniteurs et ses pixels, où il est possible de percevoir: cadrages, champ-couleur et points de vue similaires aux déplacements d’une caméra cinématographique.

 

 

 

Le dédoublement de l’image commence un peu plus tard; le carré devient objet dans la peinture et la peinture devient objet lui-même, plutôt que de représenter un ensemble de formes abstraites épurées. 

 

Cette façon de regarder la peinture m’a conduit, vers l’an 2000, à un nouveau chapitre, celui du « Détail » - Pages-détails, moments d’un dénominateur commun équivalent à un arrêt sur image d’une longue transmission. 

 

Les détails vivent un équilibre fragile dans une image qui existe et dépasse la force même de ces détails pour émerger dans une œuvre d’art indépendante. 

 

Détails Ajustées,  il caractérisera mon travail plus tard, et le vu de près, met en lumière les Pixels et les Wafers. 

 

Dans les travaux plus récents, une multitude de détails cohabitent sur la même toile, pour créer des images de plus en plus complexes. Ici, la fragmentation du cadre de l’écran a atteint son apogee.                                                    

 

L’art abstrait/géométrique contemporain trouve dans mon travail une actualité, des contenus et des thématiques développés au cours de mes quarante ans de pratique artistique. 

J’ai pu regarder et filtrer les expériences historiques et artistiques du Québec et du Canada, ainsi que mon passé le plus récent, en les rapportant aux expériences européennes des mouvements internationaux du début du siècle dernier.

Ma peinture est donc de long souffle, qui a le courage de se montrer, de    

       s'imposer et d'occuper une place qui lui est propre. 

 














                                                                                                         *****************************

 

 

 

 

 

 

 

Comments

Popular Posts